דב קהת, אופיר קהת ורו"ח ניר ענבי*


* דב קהת - עורך
* אופיר קהת – גיאוגרף ומתכנן ערים מנכ"ל ושותף בחב' חלופה קהת בע"מ ועידן טכנולוגיות העידן החדש (1995) בע"מ. 


רבות מהרשויות המקומיות בישראל הנן בעלות פוטנציאל צמיחה. המודל המוצג כאן מתאים לרשויות מקומיות אשר אמורות במהלך 25 השנים הבאות לבנות למעלה מ5,000 יח"ד וכן למעלה מ150,000 מ"ר בניה לעסקים.

המודל מבוסס על התפיסה שאיתנות הכלכלית של רשות מקומיות, כמו גם פוטנציאל  הפיתוח שלה חייבים להבחן במודל דינאמי ולא ע"י מודל סטטי (כפי שנהוג היום הן ע"י הבנקים  והן ע"י משרד הפנים). חובה להדגיש כי המודל קיבל הכרה ע"י בנק  אוצר השלטון המקומי וכן מתקיימת בחינה שלו (ברמה של פיילוט על מס' רשויות מקומיות) ע"י הבנקים המסחריים הגדולים.

עקרונות כלליים

1.  הרשות המקומית תמשיך להתנהל על פי אמות המידה של היום. (תוכנית הבראה אינה נלקחת בחשבון לצורכי המודל).

2.  התייעלות תהיה רק כפונקציה של ספיגה הנובעת מגידול.

3.  יוצגו נתונים על פוטנציאל ההתייעלות הנוסף (העלאת הכנסות וצמצום הוצאות) של הרשות המקומית וככל שהרשות המקומית תפעל בתחום זה ירווח לה.

4.  גם ללא התייעלות הרשות המקומית יכולה להגיע לאיזון בתקציב הרגיל (הפעלה) ע"י מנות מימון רב שנתיות (3 – 7 שנים).

5.  הרשות המקומית יכולה לקדם פיתוח ע"י הלוואות גישור.

6.  הרשות המקומית יכולה להציג בטוחות למנות המימון.

מרכיבי המודל

1.  תחזית בניה (למגורים ולשימושים כלכליים לטווח של כ 25 שנה).

2.  הצגה השוואתית של פוטנציאל ההתייעלות.

3.  תקציב רב שנתי  (טווח של כ 20 שנה).

4.  תחזית פירעון מלוות. (טווח של כ 20 שנה).

5.  תחזית תזרים מזומנים (אגרות והיטלים) (לטווח של 20 – 25 שנה).

תהליכים ביישום המודל

  • מרכיבי המודל  המפורטים
  • ביצוע התקציב הרגיל הסתיים בגרעון/עודף וזאת לאחר העברה מהתקציב הרגיל לקרן פיתוח בסך _ כך שללא העברה לקרן הייתה מסיימת המועצה את ביצוע התקציב הרגיל בעודף/גירעון שוטף בסך של _ ש"ח.
  • הגרעון הנצבר של המועצה המקומית הסתכם ליום _ לסך של – _ ₪.
  • הרכוש השוטף ליום _ בניכוי ההתחייבויות השוטפות של המועצה המקומית מסתכמות לסך של _ המהווה שיעור של כ- % מסה"כ הוצאות המועצה (ללא הנחות) בשנת _, וזאת בהשוואה לחוב המתגלגל ברשויות המקומיות ע"פ משרדי הפנים והאוצר (...).
  • יתרת הקרן לעבודות פיתוח ליום _ הסתכמה במועצה לסך של -_ ₪.
  • ההוצאה לנפש במועצה בשנת _ (ללא הנחות) הייתה סך של-_ ₪ לנפש כאשר ההוצאה הנורמטיבית (ע"פ מודל משרד הפנים) של רשות בסדר גודל דומה בשנת _ הייתה כ-_ ₪ לנפש כך שההוצאה לנפש במועצה הייתה נמוכה/גבוה בשיעור של כ-% מההוצאה לנפש הנורמטיבית.

נוסחאות משרד הפנים עושות דיפרנציאציה בין מועצה אזורית למועצות מקומית ברגולציה. המכסימום של סה"כ ההוצאות לנפש (תקן משרד הפנים) במועצה מקומית ו/או עירייה בשנת _ עומד על _ ש"ח בעוד שבמועצות אזוריות הוא עומד על _ ש"ח.

ההוצאה לנפש במועצה המקומית בשנת  _שהסתכמה לסך של - _ אלפי ₪ כאמור בסעיף 5 לעיל נמוכה/גבוהה בשיעור של כ –% מסה"כ ההוצאה המכסימלית לנפש כפי שקבע משרד הפנים. 

  • חיוב הארנונה הראשוני בשנת _ במועצה המקומית הסתכם לסך של – _ אלפי ₪ המהווים חיוב של – _ ₪ לנפש.
  • חיוב הארנונה לתעסוקה במועצה המקומית מסתכם לסך של -_ ₪ המהווה שיעור של כ –% מסה"כ חיוב הארנונה בשנת _.
  • אם נבחן את נושא חיוב הארנונה לתעסוקה בהיבט של חיוב לתושב הרי שחיוב הארנונה הראשוני לתעסוקה בשנת _ במועצה המקומי הסתכם לסך של– _ ₪ לנפש. 
  • הכנסותיה של המועצה המקומית מקבלות ביטוי גם בתחשיב מענק האיזון, התחשיב לשנת _ מראה כי למועצה (השלמה) להכנסת מינימום בסך של – _ ₪ לנפש שמשמעותו אי תקצוב של _ ש״ח.

לצורך בחינת הצרכים הכלכליים של המועצה ערכנו תחזית רב שנתית שבוחנת את צורכי הישוב בשתי נקודות זמן בהתפתחותו, הראשונה כאשר אוכלוסיית הישוב תמנה _ נפש והשנייה כאשר הישוב ימנה _ נפש.

להלן הנחות המודל

 

הנחות המודל

 

תקציב רב שנתי :

מודל התקציב הרב שנתי הינו במחירי __ .

הוצאות המימון חושבו כ-  1.5% מסה"כ ההוצאה בשנים __ , __.

פירעון המלוות חושב כ – 6% מסה"כ ההוצאה בשנת __ , וכ – 6% בשנת __.

הכנסות :

מענק איזון תוקצב על בסיס דף המסגרת של וועדת גדיש לשנת __ כאשר לשנים __ ו – __ נערכה התאמה של המענק בהתאם לגידול האוכלוסייה וגידול החיוב בארנונה, שאר המקדמים (לרבות אחוז המימוש) לא השתנו.

מענקים מיועדים תוקצבו בגידול בשיעור של – 90% משיעור גידול האוכלוסייה.

כתוצאה מגידול האוכלוסייה הנובע מהבניה המתוכננת למגורים יגדלו הכנסות העיריה כדלקמן :

אחוז הגביה מארנונה כנגד הגידול בשטחי המגורים יהיה -  70% .

ההכנסות ממים יגדלו בשיעור של -  100% לעומת שיעור גידול האוכלוסייה כאשר אחוז הגביה יישאר בהתאם לאחוז הגביה בשנת __.

הכנסות יתר עצמיות יגדלו בשיעור של -  90% משיעור גידול האוכלוסייה כאשר אחוז הגביה יישאר בהתאם לאחוז הגביה בשנת _.

הכנסות עצמיות חינוך יגדלו בשיעור של -  80% משיעור גידול האוכלוסייה כאשר אחוז הגביה ישאר בהתאם לאחוז הגביה בשנת __.

הכנסות עצמיות רווחה יגדלו בשיעור של -  70% משיעור גידול האוכלוסיה כאשר אחוז הגביה ישאר בהתאם לאחוז הגביה בשנת __.

ההכנסות ממשרד החינוך יגדלו ב-  80% משיעור גידול האוכלוסיה .

ההכנסות ממשרד הרווחה יגדלו ב-  70% משיעור גידול האוכלוסיה .

כתוצאה מהגידול בשטחי המסחר המתוכננים  יגדלו הכנסות המועצה כדלקמן :

אחוז הגביה מארנונה כנגד הגידול בשטחי התעשיה, עסקים ומסחר יהיה כ -  85% .

ההכנסות ממים יגדלו ביחס ישר של -  100% ביחס לגידול בשטחי תעשיה, עסקים ומסחר כאשר אחוז הגביה ישאר בהתאם לאחוז הגביה בשנת __.

 

 

 

 

 

הוצאות :

כתוצאה מגידול האוכלוסיה הנובע מהבניה המתוכננת למגורים יגדלו הוצאות המועצה כדלקמן :

שכר כללי תוקצב בגידול בשיעור של כ-  80% משיעור גידול האוכלוסיה.

שכר חינוך  תוקצב בגידול בשיעור של -  80% משיעור גידול האוכלוסיה. .

שכר רווחה תוקצב בגידול בשיעור של כ - 70% משיעור גידול האוכלוסיה.

פעולות כלליות תוקצבו בגידול בשיעור של כ-  80% משיעור גידול האוכלוסיה.

פעולות חינוך תוקצבו  בגידול בשיעור של -  80% משיעור גידול האוכלוסיה .

פעולות רווחה תוקצבו בגידול בשיעור של כ - 70% משיעור גידול האוכלוסיה .

רכישות מים תוקצבו בגידול בשיעור של-  100% ביחס גידול האוכלוסיה.

כתוצאה מהגידול הצפוי בשטחי תעשיה עסקים ומסחר הנובע מהבניה המתוכננת יגדלו הוצאות המועצה כדלקמן :

שכר כללי תוקצב בגידול בשיעור של כ-  25% משיעור הגידול בשטחי התעשיה , העסקים והמסחר.

פעולות כלליות תוקצבו בגידול בשיעור של כ-  25% משיעור הגידול בשטחי התעשיה , העסקים והמסחר .

רכישות מים תוקצבו בגידול בשיעור של-  100% ביחס לגידול בשטחי התעשיה , העסקים והמסחר .

 

תוספת הכנסות מגביה :

אחוז הגביה מתוספות הבניה העתידיות  המשוער יהיה כדלקמן :

מגורים -  70% גביה.

משרדים, שירותים ומסחר -  90% גביה .

שטח יחידת דיור ממוצעת חושב לפי 110 מ"ר.

צפיפות אוכלוסיה ליחידת דיור – 3.5 נפשות (במגזר הכללי ו5.5 נפשות במגזר החרדי).

  • תעריף ממוצע לתעסוקה (הכולל תעשיה, מסחר, קרקע תפוסה, מלאכה) חושב לפי __ ₪ למ"ר.

 

תקציב

תקציב

תקציב

 

d

צפוי

צפוי

פרטים

 

d+10

D+15

הכנסות

ארנונה

מים

עצמיות חינוך

עצמיות רווחה

יתר עצמיות

משרד החינוך

משרד הרווחה

מענק איזון

מענקים מיועדים

משרדי ממשלה אחרים

הנחות

מענק לכסוי גרעון נצבר

סה"כ הכנסות

 

 

 

 

הוצאות

שכר כללי

 פעולות כלליות

מפעל המים

שכר חינוך 

פעולות חינוך

שכר רווחה

פעולות רווחה

פרעון מלוות 

הוצאות מימון

הנחות

מענק לכסוי גרעון נצבר

העברות והוצ' חד-פעמיות

סה"כ הוצאות

עודף (גרעון)

 

 

 

 

תוספת מטרים לתעסוקה נדרשת לאיזון התקציב

 

 

 



תקציב רב שנתי


 

ביצוע


ביצוע

ביצוע

ביצוע

ביצוע

ביצוע

ביצוע

ביצוע

ביצוע

ביצוע

ביצוע

ביצוע




צפוי

צפוי

צפוי

צפוי

צפוי

צפוי

צפוי

צפוי

צפוי

צפוי

צפוי

הכנסות

2023


2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

2031

2032

2033

2034

ארנונה

11,477


11,938

12,280

13,379

14,522

15,693

17,541

19,251

20,939

22,521

24,308

25,738

הנחות ארנונה

1,997


2,077

2,137

2,328

2,527

2,731

3,052

3,350

3,643

3,919

4,230

4,478

מים

3,784


3,995

4,126

4,482

4,854

5,238

5,831

6,362

6,904

7,397

7,988

8,455

יתר עצמיות

8,761


9,054

9,233

9,947

10,735

11,529

12,783

13,891

15,065

16,104

17,410

18,532

משרד החינוך

4,607


5,307

5,907

6,730

7,149

7,553

8,207

8,766

9,387

9,911

10,608

11,269

משרד הרווחה

3,918


3,918

3,918

4,082

4,276

4,461

4,756

5,004

5,275

5,500

5,796

6,072

מענק איזון

9,208


8,932

8,932

8,932

8,932

8,932

8,932

8,932

8,932

8,932

8,932

8,932

מענקים מיועדים

1,552


100

100

100

100

100

100

100

100

100

100

100

משרדי ממשלה אחרים*

376


376

376

376

376

376

376

376

376

376

376

376

סה"כ הכנסות

45,680


45,696

47,008

50,356

53,470

56,613

61,579

66,031

70,623

74,759

79,746

83,952

הוצאות














שכר כללי

7,156


7,419

7,580

8,036

8,507

8,979

9,697

10,320

10,944

11,496

12,151

12,665

 פעולות כלליות

11,808


11,242

11,486

12,177

12,891

13,606

14,695

15,637

16,584

17,420

18,412

19,192

מפעל המים

2,384


2,517

2,600

2,824

3,058

3,300

3,674

4,008

4,350

4,660

5,033

5,327

שכר חינוך ותרבות

5,567


5,567

5,567

5,835

6,199

6,549

7,116

7,601

8,140

8,594

9,198

9,772

פעולות חינוך ותרבות

9,882


9,882

9,882

10,358

11,003

11,626

12,633

13,493

14,449

15,255

16,327

17,346

שכר רווחה

1,219


1,219

1,219

1,270

1,330

1,388

1,480

1,557

1,641

1,711

1,803

1,889

פעולות רווחה

4,396


4,396

4,396

4,580

4,798

5,005

5,337

5,615

5,919

6,171

6,503

6,813

פירעון מלוות 

4,159


4,745

4,580

4,535

4,617

4,624

4,149

4,328

4,058

4,267

4,458

4,662

הוצאות מימון

1,172


897

904

949

1,004

878

938

1,000

1,058

1,115

1,185

1,246

הנחות רווחה בארנונה

1,863


1,938

1,993

2,172

2,357

2,547

2,847

3,125

3,399

3,656

3,946

4,178

סה"כ הוצאות

49,606


49,821

50,207

52,736

55,764

58,503

62,566

66,684

70,543

74,345

79,017

83,091

עודף (גירעון)

(3,926)


(4,125)

(3,199)

(2,381)

(2,294)

(1,890)

(987)

(653)

80

414

730

862