14. ליווי פיננסי לרשות המקומית
דב קהת, אופיר קהת ורו"ח ניר ענבי*
* דב קהת - עורך
* אופיר קהת – גיאוגרף ומתכנן ערים מנכ"ל ושותף בחב' חלופה קהת בע"מ ועידן טכנולוגיות העידן החדש (1995) בע"מ.
רבות מהרשויות המקומיות בישראל הנן בעלות פוטנציאל צמיחה. המודל המוצג כאן מתאים לרשויות מקומיות אשר אמורות במהלך 25 השנים הבאות לבנות למעלה מ5,000 יח"ד וכן למעלה מ150,000 מ"ר בניה לעסקים.
המודל מבוסס על התפיסה שאיתנות הכלכלית של רשות מקומיות, כמו גם פוטנציאל הפיתוח שלה חייבים להבחן במודל דינאמי ולא ע"י מודל סטטי (כפי שנהוג היום הן ע"י הבנקים והן ע"י משרד הפנים). חובה להדגיש כי המודל קיבל הכרה ע"י בנק אוצר השלטון המקומי וכן מתקיימת בחינה שלו (ברמה של פיילוט על מס' רשויות מקומיות) ע"י הבנקים המסחריים הגדולים.
עקרונות כלליים
1. הרשות המקומית תמשיך להתנהל על פי אמות המידה של היום. (תוכנית הבראה אינה נלקחת בחשבון לצורכי המודל).
2. התייעלות תהיה רק כפונקציה של ספיגה הנובעת מגידול.
3. יוצגו נתונים על פוטנציאל ההתייעלות הנוסף (העלאת הכנסות וצמצום הוצאות) של הרשות המקומית וככל שהרשות המקומית תפעל בתחום זה ירווח לה.
4. גם ללא התייעלות הרשות המקומית יכולה להגיע לאיזון בתקציב הרגיל (הפעלה) ע"י מנות מימון רב שנתיות (3 – 7 שנים).
5. הרשות המקומית יכולה לקדם פיתוח ע"י הלוואות גישור.
6. הרשות המקומית יכולה להציג בטוחות למנות המימון.
מרכיבי המודל
1. תחזית בניה (למגורים ולשימושים כלכליים לטווח של כ 25 שנה).
2. הצגה השוואתית של פוטנציאל ההתייעלות.
3. תקציב רב שנתי (טווח של כ 20 שנה).
4. תחזית פירעון מלוות. (טווח של כ 20 שנה).
5. תחזית תזרים מזומנים (אגרות והיטלים) (לטווח של 20 – 25 שנה).
תהליכים ביישום המודל
- מרכיבי המודל המפורטים
- ביצוע התקציב הרגיל הסתיים בגרעון/עודף וזאת לאחר העברה מהתקציב הרגיל לקרן פיתוח בסך _ כך שללא העברה לקרן הייתה מסיימת המועצה את ביצוע התקציב הרגיל בעודף/גירעון שוטף בסך של _ ש"ח.
- הגרעון הנצבר של המועצה המקומית הסתכם ליום _ לסך של – _ ₪.
- הרכוש השוטף ליום _ בניכוי ההתחייבויות השוטפות של המועצה המקומית מסתכמות לסך של _ המהווה שיעור של כ- % מסה"כ הוצאות המועצה (ללא הנחות) בשנת _, וזאת בהשוואה לחוב המתגלגל ברשויות המקומיות ע"פ משרדי הפנים והאוצר (...).
- יתרת הקרן לעבודות פיתוח ליום _ הסתכמה במועצה לסך של -_ ₪.
- ההוצאה לנפש במועצה בשנת _ (ללא הנחות) הייתה סך של-_ ₪ לנפש כאשר ההוצאה הנורמטיבית (ע"פ מודל משרד הפנים) של רשות בסדר גודל דומה בשנת _ הייתה כ-_ ₪ לנפש כך שההוצאה לנפש במועצה הייתה נמוכה/גבוה בשיעור של כ-% מההוצאה לנפש הנורמטיבית.
נוסחאות משרד הפנים עושות דיפרנציאציה בין מועצה אזורית למועצות מקומית ברגולציה. המכסימום של סה"כ ההוצאות לנפש (תקן משרד הפנים) במועצה מקומית ו/או עירייה בשנת _ עומד על _ ש"ח בעוד שבמועצות אזוריות הוא עומד על _ ש"ח.
ההוצאה לנפש במועצה המקומית בשנת _שהסתכמה לסך של - _ אלפי ₪ כאמור בסעיף 5 לעיל נמוכה/גבוהה בשיעור של כ –% מסה"כ ההוצאה המכסימלית לנפש כפי שקבע משרד הפנים.
- חיוב הארנונה הראשוני בשנת _ במועצה המקומית הסתכם לסך של – _ אלפי ₪ המהווים חיוב של – _ ₪ לנפש.
- חיוב הארנונה לתעסוקה במועצה המקומית מסתכם לסך של -_ ₪ המהווה שיעור של כ –% מסה"כ חיוב הארנונה בשנת _.
- אם נבחן את נושא חיוב הארנונה לתעסוקה בהיבט של חיוב לתושב הרי שחיוב הארנונה הראשוני לתעסוקה בשנת _ במועצה המקומי הסתכם לסך של– _ ₪ לנפש.
- הכנסותיה של המועצה המקומית מקבלות ביטוי גם בתחשיב מענק האיזון, התחשיב לשנת _ מראה כי למועצה (השלמה) להכנסת מינימום בסך של – _ ₪ לנפש שמשמעותו אי תקצוב של _ ש״ח.
לצורך בחינת הצרכים הכלכליים של המועצה ערכנו תחזית רב שנתית שבוחנת את צורכי הישוב בשתי נקודות זמן בהתפתחותו, הראשונה כאשר אוכלוסיית הישוב תמנה _ נפש והשנייה כאשר הישוב ימנה _ נפש.
להלן הנחות המודל
הנחות המודל
תקציב רב שנתי :
מודל התקציב הרב שנתי הינו במחירי __ .
הוצאות המימון חושבו כ- 1.5% מסה"כ ההוצאה בשנים __ , __.
פירעון המלוות חושב כ – 6% מסה"כ ההוצאה בשנת __ , וכ – 6% בשנת __.
הכנסות :
מענק איזון תוקצב על בסיס דף המסגרת של וועדת גדיש לשנת __ כאשר לשנים __ ו – __ נערכה התאמה של המענק בהתאם לגידול האוכלוסייה וגידול החיוב בארנונה, שאר המקדמים (לרבות אחוז המימוש) לא השתנו.
מענקים מיועדים תוקצבו בגידול בשיעור של – 90% משיעור גידול האוכלוסייה.
כתוצאה מגידול האוכלוסייה הנובע מהבניה המתוכננת למגורים יגדלו הכנסות העיריה כדלקמן :
אחוז הגביה מארנונה כנגד הגידול בשטחי המגורים יהיה - 70% .
ההכנסות ממים יגדלו בשיעור של - 100% לעומת שיעור גידול האוכלוסייה כאשר אחוז הגביה יישאר בהתאם לאחוז הגביה בשנת __.
הכנסות יתר עצמיות יגדלו בשיעור של - 90% משיעור גידול האוכלוסייה כאשר אחוז הגביה יישאר בהתאם לאחוז הגביה בשנת _.
הכנסות עצמיות חינוך יגדלו בשיעור של - 80% משיעור גידול האוכלוסייה כאשר אחוז הגביה ישאר בהתאם לאחוז הגביה בשנת __.
הכנסות עצמיות רווחה יגדלו בשיעור של - 70% משיעור גידול האוכלוסיה כאשר אחוז הגביה ישאר בהתאם לאחוז הגביה בשנת __.
ההכנסות ממשרד החינוך יגדלו ב- 80% משיעור גידול האוכלוסיה .
ההכנסות ממשרד הרווחה יגדלו ב- 70% משיעור גידול האוכלוסיה .
כתוצאה מהגידול בשטחי המסחר המתוכננים יגדלו הכנסות המועצה כדלקמן :
אחוז הגביה מארנונה כנגד הגידול בשטחי התעשיה, עסקים ומסחר יהיה כ - 85% .
ההכנסות ממים יגדלו ביחס ישר של - 100% ביחס לגידול בשטחי תעשיה, עסקים ומסחר כאשר אחוז הגביה ישאר בהתאם לאחוז הגביה בשנת __.
הוצאות :
כתוצאה מגידול האוכלוסיה הנובע מהבניה המתוכננת למגורים יגדלו הוצאות המועצה כדלקמן :
שכר כללי תוקצב בגידול בשיעור של כ- 80% משיעור גידול האוכלוסיה.
שכר חינוך תוקצב בגידול בשיעור של - 80% משיעור גידול האוכלוסיה. .
שכר רווחה תוקצב בגידול בשיעור של כ - 70% משיעור גידול האוכלוסיה.
פעולות כלליות תוקצבו בגידול בשיעור של כ- 80% משיעור גידול האוכלוסיה.
פעולות חינוך תוקצבו בגידול בשיעור של - 80% משיעור גידול האוכלוסיה .
פעולות רווחה תוקצבו בגידול בשיעור של כ - 70% משיעור גידול האוכלוסיה .
רכישות מים תוקצבו בגידול בשיעור של- 100% ביחס גידול האוכלוסיה.
כתוצאה מהגידול הצפוי בשטחי תעשיה עסקים ומסחר הנובע מהבניה המתוכננת יגדלו הוצאות המועצה כדלקמן :
שכר כללי תוקצב בגידול בשיעור של כ- 25% משיעור הגידול בשטחי התעשיה , העסקים והמסחר.
פעולות כלליות תוקצבו בגידול בשיעור של כ- 25% משיעור הגידול בשטחי התעשיה , העסקים והמסחר .
רכישות מים תוקצבו בגידול בשיעור של- 100% ביחס לגידול בשטחי התעשיה , העסקים והמסחר .
תוספת הכנסות מגביה :
אחוז הגביה מתוספות הבניה העתידיות המשוער יהיה כדלקמן :
מגורים - 70% גביה.
משרדים, שירותים ומסחר - 90% גביה .
שטח יחידת דיור ממוצעת חושב לפי 110 מ"ר.
צפיפות אוכלוסיה ליחידת דיור – 3.5 נפשות (במגזר הכללי ו5.5 נפשות במגזר החרדי).
- תעריף ממוצע לתעסוקה (הכולל תעשיה, מסחר, קרקע תפוסה, מלאכה) חושב לפי __ ₪ למ"ר.
| תקציב | תקציב | תקציב | |
| d | צפוי | צפוי | |
פרטים |
| d+10 | D+15 | |
הכנסות | ||||
ארנונה | ||||
מים | ||||
עצמיות חינוך | ||||
עצמיות רווחה | ||||
יתר עצמיות | ||||
משרד החינוך | ||||
משרד הרווחה | ||||
מענק איזון | ||||
מענקים מיועדים | ||||
משרדי ממשלה אחרים | ||||
הנחות | ||||
מענק לכסוי גרעון נצבר | ||||
סה"כ הכנסות |
|
|
|
|
הוצאות | ||||
שכר כללי | ||||
פעולות כלליות | ||||
מפעל המים | ||||
שכר חינוך | ||||
פעולות חינוך | ||||
שכר רווחה | ||||
פעולות רווחה | ||||
פרעון מלוות | ||||
הוצאות מימון | ||||
הנחות | ||||
מענק לכסוי גרעון נצבר | ||||
העברות והוצ' חד-פעמיות | ||||
סה"כ הוצאות | ||||
עודף (גרעון) |
|
|
|
|
תוספת מטרים לתעסוקה נדרשת לאיזון התקציב |
|
|
|
| ביצוע | ביצוע | ביצוע | ביצוע | ביצוע | ביצוע | ביצוע | ביצוע | ביצוע | ביצוע | ביצוע | ביצוע | |||
צפוי | צפוי | צפוי | צפוי | צפוי | צפוי | צפוי | צפוי | צפוי | צפוי | צפוי | |||||
הכנסות | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | |||
ארנונה | 11,477 | 11,938 | 12,280 | 13,379 | 14,522 | 15,693 | 17,541 | 19,251 | 20,939 | 22,521 | 24,308 | 25,738 | |||
הנחות ארנונה | 1,997 | 2,077 | 2,137 | 2,328 | 2,527 | 2,731 | 3,052 | 3,350 | 3,643 | 3,919 | 4,230 | 4,478 | |||
מים | 3,784 | 3,995 | 4,126 | 4,482 | 4,854 | 5,238 | 5,831 | 6,362 | 6,904 | 7,397 | 7,988 | 8,455 | |||
יתר עצמיות | 8,761 | 9,054 | 9,233 | 9,947 | 10,735 | 11,529 | 12,783 | 13,891 | 15,065 | 16,104 | 17,410 | 18,532 | |||
משרד החינוך | 4,607 | 5,307 | 5,907 | 6,730 | 7,149 | 7,553 | 8,207 | 8,766 | 9,387 | 9,911 | 10,608 | 11,269 | |||
משרד הרווחה | 3,918 | 3,918 | 3,918 | 4,082 | 4,276 | 4,461 | 4,756 | 5,004 | 5,275 | 5,500 | 5,796 | 6,072 | |||
מענק איזון | 9,208 | 8,932 | 8,932 | 8,932 | 8,932 | 8,932 | 8,932 | 8,932 | 8,932 | 8,932 | 8,932 | 8,932 | |||
מענקים מיועדים | 1,552 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |||
משרדי ממשלה אחרים* | 376 | 376 | 376 | 376 | 376 | 376 | 376 | 376 | 376 | 376 | 376 | 376 | |||
סה"כ הכנסות | 45,680 | 45,696 | 47,008 | 50,356 | 53,470 | 56,613 | 61,579 | 66,031 | 70,623 | 74,759 | 79,746 | 83,952 | |||
הוצאות | |||||||||||||||
שכר כללי | 7,156 | 7,419 | 7,580 | 8,036 | 8,507 | 8,979 | 9,697 | 10,320 | 10,944 | 11,496 | 12,151 | 12,665 | |||
פעולות כלליות | 11,808 | 11,242 | 11,486 | 12,177 | 12,891 | 13,606 | 14,695 | 15,637 | 16,584 | 17,420 | 18,412 | 19,192 | |||
מפעל המים | 2,384 | 2,517 | 2,600 | 2,824 | 3,058 | 3,300 | 3,674 | 4,008 | 4,350 | 4,660 | 5,033 | 5,327 | |||
שכר חינוך ותרבות | 5,567 | 5,567 | 5,567 | 5,835 | 6,199 | 6,549 | 7,116 | 7,601 | 8,140 | 8,594 | 9,198 | 9,772 | |||
פעולות חינוך ותרבות | 9,882 | 9,882 | 9,882 | 10,358 | 11,003 | 11,626 | 12,633 | 13,493 | 14,449 | 15,255 | 16,327 | 17,346 | |||
שכר רווחה | 1,219 | 1,219 | 1,219 | 1,270 | 1,330 | 1,388 | 1,480 | 1,557 | 1,641 | 1,711 | 1,803 | 1,889 | |||
פעולות רווחה | 4,396 | 4,396 | 4,396 | 4,580 | 4,798 | 5,005 | 5,337 | 5,615 | 5,919 | 6,171 | 6,503 | 6,813 | |||
פירעון מלוות | 4,159 | 4,745 | 4,580 | 4,535 | 4,617 | 4,624 | 4,149 | 4,328 | 4,058 | 4,267 | 4,458 | 4,662 | |||
הוצאות מימון | 1,172 | 897 | 904 | 949 | 1,004 | 878 | 938 | 1,000 | 1,058 | 1,115 | 1,185 | 1,246 | |||
הנחות רווחה בארנונה | 1,863 | 1,938 | 1,993 | 2,172 | 2,357 | 2,547 | 2,847 | 3,125 | 3,399 | 3,656 | 3,946 | 4,178 | |||
סה"כ הוצאות | 49,606 | 49,821 | 50,207 | 52,736 | 55,764 | 58,503 | 62,566 | 66,684 | 70,543 | 74,345 | 79,017 | 83,091 | |||
עודף (גירעון) | (3,926) | (4,125) | (3,199) | (2,381) | (2,294) | (1,890) | (987) | (653) | 80 | 414 | 730 | 862 |