הקמת פרוייקטי על בישראל

דב קהת

למעשה מאז הקמת פרוייקט המוביל הארצי, ישראל לא קידמה פרוייקטי על. פרוייקט תעלת הימים שהוחל במימון של העם היהודי הופסק בראשית דרכו. פרק זה מציג מספר פרוייקטי על לדוגמא. פרוייקטי העל הנם בעלי השפעה על תדמיתה של המדינה כמדינה מתקדמת, אך לא זו בלבד אלא מהווים במקרים רבים פתרונות ארכיטקטוניים והנדסיים לבעיות ייחודיות כמו גם לפתיחת הזדמנויות חדשות שלא היו אפשריות בלעדיהן.

עוד ראוי להזכיר כאן את היוזמה שקודמה בתחילת שנות ה-90 ע"י התאחדות הקבלנים בהנהגתו של הנשיא דאז מר מרדכי יונה והמנכ"ל מר עמוס ברעם ובליווי אסטרטגי של העורך. יוזמה זו דחפה תהליך של בנייה לגובה באופן ששינה בשלב הראשון את קו הרקיע של ת"א ורמת גן ובשלב שני גלש גם לערים נוספות בישראל.

בפרק זה נציג 3 פרוייקטי על לדוגמא שיישומם עשוי להיות בעל השפעה מהותית הן על תדמיתה של מדינת ישראל כמדינה מתקדמת וכן לספק תרומה לשיפור איכות החיים בישראל.

הפרוייקטים הם:

1.  בניית שרשרת איים מלאכותיים לחופי ישראל.

2.  החדרת הים למדבר, לגונת השלום עקבה – אילת.

3.  קירוי חלק מהאיילון ובניית שדרת תרבות והשכלה מעליו.

בניית שרשרת איים מלאכותיים לחופי ישראל

לבניית שרשרת איים מלאכותיים לחופי ישראל כ-1 ק"מ מקו המים יתרונות רבים

  • יצירת קרקע איכותית יש מאין במדינה בה הקרקע מצויה במחסור.

  •  יצירת קרקע בממשק למים במדינה בה רוב החופים תפוסים ליעדים שאינם תיירות נופש ופנאי.

  • יצירת מתחם 'מים שקטים' במדינה המאופיינת במים לא יציבים. מתחם כזה מאפשר כמעט כל סוג של ספורט מים וכן תחבורה ימית נוחה ובטוחה.

  • לפרוייקט כזה גם היבטים אסטרטגיים גאופוליטיים בהיותו מסר למדינות האזור כי לצורכי גידול האוכלוסייה של ישראל קיים פתרון קרקעי ואין כל צורך בכיבוש ו/או השתלטות על שטחים.

טכנולוגיה

המדף היבשתי של מדינת ישראל במרחק של 1-2 ק"מ מקו המים הוא נוח למדי (עומקים של 10-30 מ'). הטכנולוגיות הקיימות מספקות את הידע הנחוץ להקמת איים כאלה בשיטות קונבנציונאליות למדי. וכאמור נבנו בעולם לא מעט איים מלאכותיים, אף בתנאים מורכבים יותר.

ערכי הקרקע

הואיל וקרקע בממשק למים מצוי במחסור בולט במיוחד גם מחירו גבוה. מתחשיבים כלכליים שנעשו עלות ייצור הקרקע ינוע בין 50%-75% מעלות קרקע המוצעת למכירה היום על קו המים.

עמדת המדינה

קיימת החלטה עקרונית של המדינה על הקמת שלושה איים מלאכותיים לחופי ישראל.

אי לדוגמא

ההדמיה הרצ"ב היא של אי מלאכותי בגודל של כ-2,500 דונם מול חופי הרצליה 



לגונת השלום עקבה אילת

פרוייקט על זה מעבר להיותו פרוייקט חשוב לחיזוק השלום בן ישראל לירדן הינו פרוייקט מעניין של יצירת ממשק קרקע – מים ע"י החדרה מאסיבית של הים אל תוככי המדבר.

הפרוייקט מציע הקמת שכונות לגונה בגודל של כ-10,000 יח"ד כל אחת (האחת בצד הישראלי והאחת בצד הירדני) כאשר לכל יחידה ישנה נגישות טובה הן מכיוון היבשה והן מכיוון הים. הפרוייקט בנוי על בסיס ניסיון מעשי הקיים באירופה מזה זמן רב.

התכנות טכנולוגית

כאמור פרוייקטים דומים קיימים ומתפקדים בעולם

היבטים כלכליים

ע"פ היועצים הימיים על מנת לקבל סירקולציה שתבטיח איכות טובה של המים די בחפירה בעומקים של 5-7 מ'. בניית תשתיות בהיקף כזה מאפשרות להקים הפרוייקט בעלויות סבירות לחלוטין לסוג כזה של מגורים


קירוי האיילון

הרעיון לפרוייקט העל קירוי האיילון עלה מתוך הכרות עם פרוייט ה-Big Dig (בוסטון ארה"ב), פרוייקט מהגדולים שבוצעו בעולם, כאשר כביש ארצי שחצה את העיר שוקע. המחשבה מאחורי הרעיון של קירוי האיילון הוא מתן ביטוי לעובדה כי המע"ר האמיתי של גוש דן הוא החיבור בין ת"א לרמת גן. חיבור זה עשוי לקבל מימד חדש לחלוטין ע"י קירוי האיילון 2-6 ק"מ ובניית שד' תרבות, השכלה ופנאי בלב המטרופולין.